Starta webshop – Steg för steg – Ställ in frakt och fraktkostnader (PrestaShop)

by Ulf Liljankoski on maj 20, 2011

Denna artikel ingår i artikelserien Steg för steg: Starta webshop.

Diskussionen kring fraktkostnader är ett återkommande ämne inom e-handel. En del erbjuder fraktfria leveranser, andra tar en enhetsfraktkostnad/expeditionsavgift om t ex 69 kr/leverans och andra räknar ut fraktkostnaden beroende på vikt och storlek. För att snabbt komma igång kommer jag i denna del visa hur man ställer in en fast enhetsfraktkostnad/expeditionsavgift. Jag kommer i exemplet använda mig av en fraktkostnad/expeditionsavgift om 69 kr/order, men detta är givetvis något man själv kan bestämma och anpassa efter sina egna produkter. Samt kommer jag att använda mig av Posten för leveranserna, men vill man använda ett att fraktbolag så kan man lägga till det på exakt samma sätt.

STÄLL IN FAST FRAKTKOSTNAD/FRAKTALTERNATIV I WEBBSHOPEN (PRESTASHOP)

1. Klicka på Shipping.

Klicka på Shipping.

Klicka på Shipping.

2. Fyll i följande fält:
Handling charges: 55.20 (detta är 69 kr exkl moms).
Free shipping starts at: 0 (om du vill erbjuda fri frakt när en kund köper för mer än t ex 400 kr så skriver du 400).
Free shipping starts at: 0 (om du vill erbjuda fri frakt när vikten överstiger t ex 20 kg så skriver du 20).

Fyll i fälten för att ställa in enhetsfraktkostnad/expeditionsavgift.

Fyll i fälten för att ställa in enhetsfraktkostnad/expeditionsavgift.

3. Klicka på Save.

Klicka på Save.

Klicka på Save.

Kostnaden är nu inställd och nu ska vi skapa ett fraktalternativ som kunden kan välja i vår webbshop.

4. Klicka på Shipping.

Klicka på Shipping.

Klicka på Shipping.

5. Klicka på Carriers.

Klicka på Carriers.

Klicka på Carriers.

6. Klicka på Add new.

Klicka på Add new.

Klicka på Add new.

7. Fyll i följande fält:
Company: Posten
Logo: Här kan du välja att ladda upp Postens logo. Du hittar Postens logo om du googlar efter den: Posten logo på Google
Transit time: 1-2 vardagar (Fyll ihur många dagar en leverans tar från att ordern lagts. Jag använder mig av 1-2 vardagar.)
URL: Behöver du inte fylla i. Jag vet inte om detta fungerar med Posten ännu, men ska kolla upp detta. Detta ska i alla fall bli en länk som gör att kunder länkas till speditören och kan kontrollera var deras paket befinner sig.
Tax: Välj Svensk moms 25% (detta kan variera beroende på vad man säljer, men standard är 25% moms)
Zone: Kryssa i vilka delar av världen du levererar till med hjälp av Posten. Jag ska bara skicka till länder inom Europa som är med i EU så jag kryssar i Europe.
Group access: Kryssa i Default (om man sedan skapar olika kundgrupper så kan man välja vilka grupper som kan välja Posten som speditör).
Status: Välj grön bock (PrestaShop Enabled)
Shipping & handling: Välj grön bock (PrestaShop Enabled)
Billing: Välj Default behavior
Out-of-range behavior: Välj Apply the cost of the highest defined range

Fyll i fälten.

Fyll i fälten.

8. Klicka på Save.

Klicka på Save.

Klicka på Save.

Nu ska vi göra Posten till standardfraktalterntiv i vår webbshop och gör därför följande:

9. Klicka på Shipping.

Klicka på Shipping.

Klicka på Shipping.

10. Klicka på Carriers.

Klicka på Carriers.

Klicka på Carriers.

11. Under Carrier options ändrar du Default carrier: till Posten.

Under Carrier options ändrar du Default carrier: till Posten.

Under Carrier options ändrar du Default carrier: till Posten.

12. Klicka på Save.

Klicka på Save.

Klicka på Save.

Vi stänger nu av de förinstallerade fraktalternativen (mest för att undvika förvirring för oss själv):

13. Klicka på Shipping.

Klicka på Shipping.

Klicka på Shipping.

14. Klicka på Carriers.

Klicka på Carriers.

Klicka på Carriers.

15. Under Status klickar du på den gröna bocken (PretaShop Enabled) så att den blir ett rött kryss (PrestaShop Disabled) på de fraktalternativ du vill inaktivera. Du kan också ta bort dem helt genom att klicka på soptunnan (PrestaShop Delete).

Under Status klickar du på den gröna bocken  så att den blir ett rött kryss på de fraktalternativ du vill inaktivera.

Under Status klickar du på den gröna bocken så att den blir ett rött kryss på de fraktalternativ du vill inaktivera.

För att Posten ska synas för kunden när man lägger en beställning måste vi också ställa in Price Ranges och Weight Ranges (alltså vikt- och prisgränser). Det gör vi på följande sätt:

16. Klicka på Shipping.

Klicka på Shipping.

Klicka på Shipping.

17. Klicka på Price Ranges.

Klicka på Price Ranges.

Klicka på Price Ranges.

18. Klicka på Add new.

Klicka på Add new.

Klicka på Add new.

19. Fyll i följande fält:
Carrier: Välj Posten
From: 0
To: 999999

Fyll i fälten.

Fyll i fälten.

20. Klicka på Save.

Klicka på Save.

Klicka på Save.

21. Klicka på Shipping.

Klicka på Shipping.

Klicka på Shipping.

22. Klicka på Weight Ranges.

Klicka på Weight Ranges.

Klicka på Weight Ranges.

23. Klicka på Add new.

Klicka på Add new.

Klicka på Add new.

24. Fyll i följande fält:
Carrier: Välj Posten
From: 0
To: 999999

Fyll i fälten.

Fyll i fälten.

25. Klicka på Save.

Klicka på Save.

Klicka på Save.

Jag har märkt att det ibland inte fungerar att förrän man gör följande steg. Så har du problem med att få fraktsättet du lagt till att fungerar i kassan när kunden lägger sin order kan du göra följande:

26. Klicka på Shipping.

Klicka på Shipping.

Klicka på Shipping.

27. Under Fees hittar du Carrier, välj Posten sidan om Europe fyller du i 0 och klickar på Save.

Under Fees hittar du Carrier, välj Posten sidan om Europe fyller du i 0 och klickar på Save.

Under Fees hittar du Carrier, välj Posten sidan om Europe fyller du i 0 och klickar på Save.

Nu har vi ett fungerande fraktalternativt där vi tar ut en enhetsfraktkostnad/expeditionsavgift. I nästa steg kommer vi att installera en betallösning så att vi kan ta oss igenom hela kassan (som kund).

{ 2 comments… read them below or add one }

Mattias januari 8, 2012 kl. 9:28 f m

Hej och tack för denna bra genomgång av att starta webshop.

Jag har en fråga.. (Om nu detta kommer att läsas??)

Jag har följt alla dina steg i frakten men när jag lägger in en produkt i kassan och kommer till utcheckningen så kommer texten upp: Det finns inga fraktbolag tillgängliga som levererar till denna adress.

vad kan då vara fel?

Jag har även problem med betalningen, använder mig dock av Paypal då jag redan hade ett företagskonto där. Men det får jag lösa på något sett.

Läser ni detta och kanske vet svaret får ni mer än gärna kontakta mig!!!!

Tack på förhand!
//Mattias

Ulf Liljankoski februari 1, 2012 kl. 8:16 e m

Tyvärr kan jag inte på rak arm säga vad som är fel. Jag hade börjat med att kolla om olika zoner/länder är inställda korrekt för de olika frakt- och betalningsalternativen.

Leave a Comment


Previous post:

Next post: