Starta webshop – Steg för steg – Skapa kategorier och lägga in produkter (PrestaShop)

Starta webshop – Steg för steg – Skapa kategorier och lägga in produkter (PrestaShop)

by Ulf Liljankoski on juni 17, 2011

Denna artikel ingår i artikelserien Steg för steg: Starta webshop.

Nu har vi kommit så långt att vi ställt in valuta, moms, fraktkostnad och betalsätt i webbshopen och det har blivit dags att lägga in produkter som vi kan sälja till våra kunder. Produkter kan både vara digitala nedladdningsbara produkter eller fysiska produkter som du skickar till kunden. Vissa väljer att skicka produkter direkt från leverantören till kunden (kallat dropshipping) och andra väljer att ha ett eget lager och själv skicka varorna till kunden. Jag kommer i den här artikeln  utgå ifrån att vi har fysiska produkter som vi har i eget lager och som vi själv skickar till kunden med hjälp av Posten.

Webbshopen jag kommer att lansera är Farfarry.se som säljer produkter som är Rättvisemärkt/Fair Trade-märkta och Rättvis handel.

RENSA UT EXEMPELPRODUKTER OCH KATEGORIER
När vi installerade PrestaShop så installerades antagligen även flera exempelkategorier och exempelprodukter och vi börjar med att ta bort dessa.
Finns det inga exempelprodukter och kategorier så kan detta steget hoppas över och man kan gå direkt till nästa steg där vi lär oss skapa kategorier.

1. Logga in på administrationsdelen i din webshop (PrestaShop).

2. Klicka på Catalog.

Klicka på Catalog.

Klicka på Catalog.

3. Under Kategorier kryssar du i rutorna framför kategorierna.

Under Kategorier kryssar du i rutorna framför kategorierna.

Under Kategorier kryssar du i rutorna framför kategorierna.

4. Klicka på Delete selection.

Klicka på Delete selection.

Klicka på Delete selection.

5. Klicka på OK.

Klicka på OK.

Klicka på OK.

Nu är exempelkategorierna borttagna.

6. Längre ner på sidan under rubriken Produkter i den här kategorin kryssar du i rutorna framför produkterna.

Under rubriken Produkter i den här kategorin kryssar du i rutorna framför produkterna.

Under rubriken Produkter i den här kategorin kryssar du i rutorna framför produkterna.

7. Klicka på Delete selection.

Klicka på Delete selection.

Klicka på Delete selection.

8. Klicka på OK.

Klicka på OK.

Klicka på OK.

Nu är både exempelprodukterna och exempelkategorierna  borttagna och det är dags att börja skapa egna kategorier och produkter.

SKAPA KATEGORIER I PRESTASHOP
1. Klicka på Catalog.

Klicka på Catalog.

Klicka på Catalog.

2. Klicka på Add a new subcategory under rubriken Kategorier.

Klicka på Add a new subcategory under rubriken Kategorier.

Klicka på Add a new subcategory under rubriken Kategorier.

3. Fyll i följande fält:
Name: Skriv in kategorins namn. (jag fyller i namnet Anteckningsböcker)
Displayed: Välj grön bock (PrestaShop Enabled) för att aktivera kategorin.
Parent category: Välj Home.
Description: Beskriv kategorin i ord. Jag skriver ”Här hittar du anteckningsböcker som är Rättvis handel”.
Image: Vill du ha en bild kopplad till kategorin så laddar du upp den här genom att välja en bild på din dator. Du kan dock välja att lämna rutan tom och därmed inte ha någon särskild bild för kategorin. Jag väljer en bild på tre anteckningsböcker.
Meta title: Här skriver du in den text du vill ska synas i webbläsarens titelfält (fältet högst upp i webbläsaren -se bild längre ner). Texten bör innehålla högst 70 tecken och vara unik för varje sida. Jag skriver ”Anteckningsböcker – Rättvis handel, Fair Trade och Rättvisemärk”. Detta är texten som syns som blå text om någon hittar din sida på t ex Google, så det är bra att välja en säljande titel som lockar besökare samt att titeln berättar för Google vad kategorisidan innehåller. Meta title är en av de viktigaste delarna att göra rätt när det gäller on-page sökmotoroptimering (vi kommer att läsa mer om sökmotoroptimering längre fram).
Meta description: Här skriver du en längre presentation om kategorisidan som bl a Google och andra sökmotorer kan använda för att förstå vad sidan handlar om. Optimalt är att använda upp till 150 tecken, men man kan även använda sig av samma text som ovan i Meta title.
Meta keywords: Här skriver du in nyckelord som beskriver kategorisidans innehåll. Jag skriver in ”rättvis handel, fair trade, rättvisemärkt, anteckningsböcker”.
Friendly URL: Här skriver du in den sökmotoroptimerade URL (webbadress) som du vill att kategorin ska ha. En sökmotoroptimerad URL består av bokstäver och siffror som beskriver kategorin. Exempel: I stället för att adressen är http://farfarry.se/cat?d-34.php så ser den SEO-vänliga (sökmotoroptimerade) adressen till samma kategori ut så här http://farfarry.se/anteckningbocker/. Detta är inte jätteviktigt, men kan ge en hel del fördelar när det kommer till sökmotoroptimering vilket vi som sagt ska titta på lite mer senare i denna guide. Jag skriver in ”anteckningsbocker”.
Groups access: Här väljer du vilka kundgrupper som ska kunna se kategorin. I början har man normalt bara gruppen Default, så se till att den är ikryssad.

Fyll i fälten.

Fyll i fälten.

"Meta title" ärden text som syns  i webbläsarens titelfält.

"Meta title" är den text som syns i webbläsarens titelfält.

4. Klicka på Save.

Klicka på Save.

Klicka på Save.

Nu har vi skapat vår första kategori och det är dags att lägga in en produkt i webbshopen.

SKAPA PRODUKTER I PRESTASHOP
Jag kommer att börja med att enbart skapa en enkel produkt, med bild, produktbeskrivning och pris och kommer inte att gå igenom vad samtliga fält som man kan fylla i betyder. Ju mer information du fyller i desto enklare blir det dock att arbeta med informationen och produkterna i framtiden. Så sitter du på ytterligare information om produkterna som du vill fylla i är det bara att göra det.

1. Klicka på Catalog.

Klicka på Catalog.

Klicka på Catalog.

2. Klicka på Add a new product under rubriken Produkter i den här kategorin.

Klicka på Add a new product under rubriken Produkter i den här kategorin.

Klicka på Add a new product under rubriken Produkter i den här kategorin.

3. Fyll i följande fält (som sagt så fyller jag bara i de fält som jag tycker är viktigast för tillfället):
Name: Fyll i namn på artikeln.
Reference: Fyll i ditt eget artikelnummer.
Supplier Reference: Fyll i leverantörens artikelnummer.
Weight ( package ) : Fyll i vikten på produkten (kg).
Status: Välj Enable genom att kryssa i den gröna bocken (PretaShop Enabled).
Options: Välj available for order genom att kryssa i rutan (PretaShop Products) samt kontrollera att rutan för show price (PretaShop Gold) är ikryssad.
Pre-tax retail price: Fyll i det pris exklusive moms du vill att kunden ska betala.
Tax rule: Välj vilken momssats som ska användas på produkten.
Retail price with tax: Fyll i det pris inklusive moms du vill att kunden ska betala.
Initial stock: Fyll i hur många du har på lager.
Default category: Välj vilken produktkategori som produkten ska ligga i (t ex den kategori vi skapade tidigare).
Klicka på Click here to improve product’s rank in search engines (SEO) och fyll i följande fält.
Meta title: Här skriver du in den text du vill ska synas i webbläsarens titelfält (fältet högst upp i webbläsaren – se bild längre ner). Texten bör innehålla högst 70 tecken och vara unik för varje sida. Jag skriver i produktens namn ”Anteckningsbok Buddha 21x15cm Stor, Rättvis handel”. Detta är texten som syns som blå text om någon hittar din sida på t ex Google, så det är bra att välja en säljande titel som lockar besökare samt att titeln berättar för Google vad produktsidan innehåller. Meta title är en av de viktigaste delarna att göra rätt när det gäller on-page sökmotoroptimering (vi kommer att läsa mer om sökmotoroptimering längre fram).
Meta description: Här skriver du en längre presentation om produktsidan som bl a Google och andra sökmotorer kan använda för att förstå vad sidan handlar om. Optimalt är att använda upp till 150 tecken, men man kan även använda sig av samma text som ovan i Meta title.
Meta keywords: Här skriver du in nyckelord som beskriver kategorisidans innehåll. Jag skriver in ”rättvis handel, fair trade, anteckningsbok”.
Friendly URL: Här skriver du in den sökmotoroptimerade URL (webbadress) som du vill att produkten ska ha. En sökmotoroptimerad URL består av bokstäver och siffror som beskriver produkten. Exempel: I stället för att adressen är http://farfarry.se/prod?d-34.php så ser den SEO-vänliga (sökmotoroptimerade) adressen till samma kategori ut så här http://farfarry.se/anteckningsbok-buddha-21x15cm-stor-rattvis-handel/. Detta är inte jätteviktigt, men kan ge en hel del fördelar när det kommer till sökmotoroptimering vilket vi som sagt ska titta på lite mer senare i denna guide. Jag skriver in ”anteckningsbok-buddha-21x15cm-stor-rattvis-handel”.
Short description: Fyll i en kortare produktbeskrivning.
Description: Fyll i en lång uttömmande produktbeskrivning.
Tags: Fyll i några ord som beskriver produkten.

Fyll i fälten Name, Reference, Suppliers Reference, Weight ( package ), Status och Options.

Fyll i fälten Name, Reference, Suppliers Reference, Weight ( package ), Status och Options.

Fyll i fälten Pre-tax retail price, Tax rule, Retail price with tax och Initial stock.

Fyll i fälten Pre-tax retail price, Tax rule, Retail price with tax och Initial stock.

Välj Default category.

Välj Default category.

Klicka på "Klicka på Click here to improve product's rank in search engines (SEO)" och fyll i fälten Meta title, Meta description, Meta keywords, Friendly URL samt fyll i fältet Short description.

Klicka på "Klicka på Click here to improve product's rank in search engines (SEO)" och fyll i fälten Meta title, Meta description, Meta keywords, Friendly URL samt fyll i fältet Short description.

Fyll i fälten Description och Tags.

Fyll i fälten Description och Tags.

"Meta title" ärden text som syns i webbläsarens titelfält.

"Meta title" är den text som syns i webbläsarens titelfält.

4. Klicka på Save and stay.

Klicka på Save and stay.

Klicka på Save and stay.

5. Längre upp på sidan där du skapar produkten klickar du på Images.

Längre upp på sidan klickar du på Images.

Längre upp på sidan klickar du på Images.

6. Fyll i följande fält:
File: Välj en produktbild från din dator som du laddar upp.
Caption: Skriv en kort beskrivning av bilden. Man t ex använda sig av produktnamnet.
Cover: Kryssa i Use as product cover? för att använda bilden som ordinariebild på produkten. Laddar du bara upp en bild är det inte så viktigt, men har du flera bilder på samma produkt så kan du välja vilken av dessa som ska vara ordinariebild (den bild som syns först och i sökresultaten mm).

Fyll i fälten File, Captation och Cover.

Fyll i fälten File, Captation och Cover.

7. Klicka på Save.

Klicka på Save.

Klicka på Save.

Vår första produkt är nu inlagd i webbshopen. Vill du lägga in fler produkter och kategorier så är det bara att göra samma steg igen.
I nästa del av artikelserien kommer vi att putsa lite på några småsaker som bör justeras innan vi börjar marknadsföra oss ut mot kund. Bland annat ska vi fixa en logo, ändra några inställningar, lägga in köpvillkor, skriva lite information om butiken och rensa bort exempelinformation som lades in i webbshopen när vi installerade den.

{ 1 comment… read it below or add one }

Christian juni 25, 2012 kl. 11:51 f m

När jag ska fylla i pris så är det något som inte stämmer.
Jag vet vad jag vill att det ska kosta allt som allt och det är 595:-

Hur som helst.

Börjar med ”Före skatt grossistpriset:” Där fyller jag in 200:- dvs mitt inköpspris.
Före skatt pris. Där ska jag väll fylla in 595:- fast minus 25% moms. (148:-) så 447:- fyller jag i där. Och väljer svensk moms 25%.

Nu till mitt problem. När jag fyllde in 447 där så ändrades Retail pris med skatt: automatiskt till samma.. Och när jag försöker ändra retal pris till 595 så ändras ”före skatt” pris till det jag ändrar retail priset till..

Dvs dom verkar hänga ihop.. Kan inte fylla in två olika.. Hur löser jag detta? Uppskattar svar.

Leave a Comment


Previous post:

Next post: