E-handel : så driver och utvecklar du den av Daniel Lantz
E-handel : så driver och utvecklar du den
Har du nyss startat ett e-handelsföretag eller funderar du på att göra det? Då är det här boken för dig! En praktisk handbok som vägleder och inspirerar dig i ditt arbete med att bygga upp ett e-handelsföretag.
Köp boken här.
Allt om att starta och driva en webshop/webbutik.

Sociala medier för webshop/webbutik

Att synas på social medier som Facebook, Twitter, Bloggy och olika forum kan vara ett bra sätt att nå ut till sina kunder samt kommunicera på ett enkelt sätt. Här kan man t ex presentera erbjudanden, nyheter, delta i diskussioner som kan leda till både att man hjälper kunder och kunder hjälper webshoppen och utbudet att förbättras och utvecklas.

Facebook
Här kan du t ex skapa en sida (page/fan page) för webshoppen.
Bjud in dina vänner och kunder till sidan och publicera nyheter, produkter, erbjudande mm.
Facebook används av många företag.

Skapa en sida på Facebook.

Twitter
Twitter är en "mikroblogg" där man kan skriva ett kort meddelande med 140 tecken. Dela snabbt och enkelt med dig av nyheter mm. Twitter kan även kopplas ihop med en blogg så information om nya blogginlägg publiceras på Twitter.
Twitter används precis som Facebook av många företag.

Skapa ett konto på Twitter.

Bloggy
Bloggy är precis som Twitter en "mikroblogg" där man har 140 tecken på sig att skriva något. Även Bloggy kan kopplas till en blogg, och kan även kopplas till Twitter (så publiceras även allt från Twitter automatiskt på Bloggy och du slipper skriva på båda ställen).

Skapa ett konto på Bloggy.

Forum
Det finns många olika forum. Delta aktivt i diskussioner på forum som har anknytning till ditt ämne/dina produkter. Det är dock viktigt att man inte försöker göra smygreklam för sina produkter eller försöker lägga in länkar till sin webshop i forumet. Var öppen om vem du är och diskutera ämnet och eventuella produkter sakligt. Kunskap säljer.

Prisjakt
Prisjakt är en prisjämförelsesajt och ett forum. Här diskuteras både priser och produkter. Att delta i diskussioner här och recenseras av kunder kan ge mycket mervärde.

Delta i relevanta diskussioner på Prisjakt.

2 comments on “Sociala medier för webshop/webbutik”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Meny