Marknadsföring av webbshop/webshop/webbutik/nätbutik

Marknadsföring av webshop/webbutik

Marknadsföring av webshop/webbutik
Det finns många sätt att marknadsföra en webshop på. I början har många en nästan obefintlig marknadsföringsbudget eller ingen marknadsföringsbudget alls, medan andra har en större marknadsföringsbudget. Här är en liten översikt på olika sätt att marknadsföra sin webshop, men tänk på att det är enbart fantasin som sätter gränser för hur man ska marknadsföra sig.

Ingen eller liten marknadsföringsbudget

NÄTAUKTIONER
Ett bra sätt att nå ut till nya kunder, för relativt låg kostnad, innan man hunnit etablera sin webshop är att sälja på nätauktionersajter som Tradera och Budera.
På dessa sajter når du snabbt ut till många potentiella kunder med dina produkter. Du behöver dock inte ”auktionera ut” dina produkter, utan kan sälja varorna till ett fastpris.
Tradera och Budera är de två mest väletablerade nätauktionsajterna, men det finns även andra ställen man man kan sälja på och nå ut till potentiell kunder.
För fler nätauktionssajter kan du besöka sajten Nätauktioner.
När du säljer på dessa sajter kan du vid kontakt med köparna meddela adressen till webshopen genom att t ex skicka den i e-postmeddelanden mellan er, samt på kvitton och sist men inte minst så kan du skicka med ett visitkort i leveransen med med information om och adress till din webshop. Du kan bl a köpa visitkort på Vistaprint.se.

SÖKMOTORER (GOOGLE, BING, ENIRO, YAHOO, etc)
Ett av de mest kostnadseffektiva sätten att marknadsföra sin webshop på är att synas på sökmotorerna. För tillfället är Google den sökmotor som används mest och den man därför bör inrikta sig p, när man vill synas på sökmotorerna. De vanligaste sätten att att marknadsföra sig med på sökmotorerna är via sponsrade länkar/sökordsannonsering och sökmotoroptimering.

Sponsrade länkar/Sökordsannonsering
Sponsrade länkar innebär kort att du lägger upp annonser som visas i samband med att någon söker på t ex Google. Annonserna visar sig ovanför eller vid sidan om sökresultaten och du betalar bara om någon klickar på dessa. För att annonsera på Google gör du detta via Google AdWords och på Bing gör du det via Microsoft Advertising.

Sökmotoroptimering (SEO)
Sökmotoroptimering (förkortas även SEO från engelska ”search engine optimization”) handlar kort sagt om att göra det bästa man kan för att synas bland de första platserna i det organiska sökresultaten på sökmotorerna. De organiska sökresultaten är de resultat som t ex Google visar utan att man betalar för att någon klickar på dem, det är de ”riktiga resultaten”.
Att sökmotoroptimera tar tid, men är i längden ett av de billigaste sätten att marknadsföra en webshop på. Lär man sig själv teknikerna bakom sökmotoroptimering så är det ett bra sätt att marknadsföras sin webshop gratis (om man räknar bort tiden det tar att jobba med sökmotoroptimeringen). När man startar en webshop har många lite mer tid över än när man blivit väletablerad, så lägg din eller någon av dina anställdas ”lediga tid” på att lära sig teknikerna.
Det finns även företag som jobbar med att sökmotoroptimera webshopar och andra sajter.
Det man även bör titta på när man väljer webshopslösning är möjligheten att sökmotoroptimera den efter konstens alla regler.
Du kan läsa mer om sökmotoroptimering här: Sökmotoroptimering (SEO) för webshop/webbutik

AFFILIATEMARKNADSFÖRING
Affiliatemarknadsföring går ut på att man ansluter sig som annonsör till en leverantör som är en mellanhand och jobbar mot andra personer och företag med egna websajter som erbjuder annonsplatser. Genom leverantören når man ut till många webplatser utan att själv behöva kontakta webplatserna.
När du anslutit dig som annonsör till ett affiliatenätverk lägger du upp annonser hos leverantören och dessa annonser kan sedan användas av de websajter som erbjuder annonsplatser. De som lägger upp dina annonser på sin sajt får sedan provision, antingen för de besökare de förmedlar till din webshop, eller en engångssumma för varje lyckad försäljning, eller procentuell ersättning för eventuellt försäljningsvärde, man kan även kombinera de olika formerna ersättning. Vilken form av ersättning man väljer att betala till de som visar annonser får man komma överens om med t ex leverantören.
Här listas de affilitenätverk som enbart tar betalt för resultat (t ex bekräftade besökare eller försäljningar och registeringar). Se längre ner för det affilitenätverk som kostar lite mer.

Affiliatenätverk utan anslutningskostnad och inga fasta kostnader:
Adrecord – Hos Adrecord betalar du enbart efter resultat och de har inga fasta kostnader.
TradeTracker – TradeTracker erbjuder liksom Adrecord resultatbaserad annonsering vilket innebär att du enbart betalar för resultat.
Blogvertiser – Här hittar du bloggar som du kan köpa blogginlägg hos och du betalar enbart per uppdrag. Du kan välja mellan bloggar i olika prisklasser.

Affiliatenätverk för de som har en större marknadsföringsbudget:
Double.net
TradeDoubler Affiliateprogram
Affiliator – Sveriges nya affiliateprogram
Zanox
affelix.com
Frossle

Större marknadsföringsbudget

Kommer snart…

Leave a Comment