Hitta kunder snabbt till din webbshop

Hitta kunder snabbt till din webbshop

by Ulf Liljankoski on februari 23, 2012

Ett snabbt och enkelt sätt att hitta potentiella kunder till sin webbshop, som jag själv använde mig av när jag startade min butik, är att börja sälja på Tradera. Det är gratis att skapa ett konto hos Tradera.

Tradera – inte enbart nätauktioner
Tradera är en webbplats som framför allt  marknadsför sig som en nätauktionssajt, men det går även bra att sälja saker till fast pris och man kan t o m starta en butik på Tradera. Har man precis startat sin webbshop är man kanske inte intresserad av betala kostnaden för att ha en burit på Tradera, utan det intressanta är mest att lägga upp produkter i sortimentet till full pris, eller rea ut hyllvärmare för en krona (eller vilket pris man nu väljer).

Mer än 1 miljon potentiella kunder
Vissa kanske tycker att det känns surt att betala en avgift till Tradera när man säljer där, men å andra sidan får man tillgång till över 1 miljon potentiella kunder och kostnaden kan ses som en marknadsföringsavgift.

Tradera som marknadsföringskanal
Hur gör man då för att använda Tradera som ett sätt att få kunder till sin webbshop?

  • Visitkort: Själv skickar jag alltid med visitkort i de brev som mina Traderakunder får. På visitkortet informerar jag om min webbshop, vad jag säljer, webbadress till webbshopen och säljargument.  Visitkort kan man köpa på t ex Vistaprint.
  • Rabattkod: I brevet du skickar till din Traderakunder kan du även bifoga en rabattkod som kan användas i din webbshop. rabattkoden kan man t ex skriva ut på visitkortet eller annat papper.
  • Reklamhäfte: Ett litet häfta med säljande information om din webbshop och utvalda produkter kan du också skicka med. Även här kan man bifoga en rabattkod.
  • E-post: När du skickar betalningsinformation och leveransavisering till dina kunder kan du berätta om din webbshop i mejlet. Och varför inte skicka med en rabattkod här (ja, skickar du med rabattkod i brevet behöver du kanske inte ha det i mejlet)?

Det viktiga för att få kunder från Tradera, eller andra nätauktionssajter, är alltså att du informerar om din webbshop, ger några säljande argument (t ex påfyllning till det du säljer) om varför de ska besöka din butik (t ex större utbud än vad du har på Tradera) och varför de ska handla i butiken (t ex billigare när man använder rabattkupongen).

Har du sedan fått in kunden i webbshopen, fått henne att handla och gjort henne nöjd är det stor chans att hon kommer tillbaka igen. Dessutom har du nu gjort henne till din kund och inte Traderas kund. Hon ingår i din kunddatabas och kanske har hon t o m tackat ja till att ta emot ditt nyhetsbrev.
Dessutom kommer du att få omdömen på Tradera som du kan använda i marknadsföringssyfte för att andra ska se hur bra du sköter dig.

Kort sagt

  • Registrera dig gratis hos Tradera
  • Skaffa visitkort hos Vistaprint (många gånger erbjuder de gratis visitkort)

Leave a Comment


Previous post:

Next post: